Praca powinna nie tylko przynosić duże dochody, ale również być przyjemnością. Z tego względu wielu pracowników chce być swoim własnych szefem, samemu kontrolować swoje postępy i osiągnięcia. Nie jest obecnie trudne zostać kowalem własnego losu, spełniać swoje marzenia i przestać pracować na czyjeś konto.

Założenie firmy to coraz częstszy krok podejmowany w celu zwiększenia zarobków oraz stania się niezależnym w kreowaniu swojej kariery zawodowej. Podstawą w zakładaniu własnej firmy jest pomysł. To, jak ma prosperować firma, jakie są jej cele, konkurencja na rynku, jaki jest kapitał i wydatki/przychody oraz inne aspekty ujmuje się w biznesplanie. Następnie należy zgromadzić jakiś kapitał – sumę pieniędzy, która na początku będzie stanowiła inwestycję w rozwijającą się firmę. Spółki osobowe nie podlegają regulacjom co do wysokości kapitału, natomiast spółka z. o. o. powinna mieć kapitał w wysokości co najmniej 5 tysięcy złotych, a spółka akcyjna co najmniej 100 tysięcy złotych.

W momencie, kiedy posiada się poprawny, przemyślany i przeanalizowany biznesplan można przystąpić do załatwiania formalności związanych z założeniem firmy. Pierwszym krokiem będzie rejestracja przedsiębiorcy w Urzędzie Gminy lub Miasta. Następnie uzyskuje się niezbędne zezwolenia, czyli tzw. reglamentacji gospodarczej. W dalszej kolejności uzyskuje się numer REGON poprzez zgłoszenie rozpoczęcia działalności do urzędu statystycznego. Następnym krokiem jest założenie konta w banku oraz wyrobienie pieczątki firmowej. Jeśli firma zatrudnia jakichś pracowników, należy zgłosić ten fakt do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Sam właściciel firmy również musi zostać zgłoszony do ZUS-u. Ostatnim krokiem podczas zakładania firmy jest zgłoszenie przedsiębiorcy (właściciela) oraz powiadomienie o zatrudnieniu ewentualnych pracowników do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Większość tych kroków można załatwić przez Internet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *